5 factoren voor een succesvolle samenwerking met jouw ICT-dienstverlener
Iedere organisatie, van klein tot groot, houdt zich op dit moment bezig met digitalisering. Uit onderzoek is gebleken dat kostenreductie, betere operationele processen én grotere klanttevredenheid de belangrijkste drijfveren zijn. Om deze resultaten te behalen, is het belangrijk dat ICT-projecten soepel verlopen. Een goede samenwerking met jouw ICT-dienstverlener is hierin essentieel. In deze blog delen wij vijf succesfactoren voor een optimale samenwerking!
Samenwerken aan ICT-projecten
Voor de meeste ondernemers geldt dat ICT niet de core business is. Daarom vertrouw je op de kennis en kunde van ICT-dienstverleners. Om het beste te halen uit deze samenwerking zijn er vijf factoren die van belang zijn en die helpen de juiste partner te selecteren.
1. Zorg voor heldere doelstellingen
Iedere organisatie heeft zijn eigen uitdagingen. Het is belangrijk dat een IT-dienstverlener dit begrijpt en met jou op zoek gaat naar de beste oplossing. Bespreek samen wat jouw organisatie nodig heeft, waar de knelpunten zitten en hoe je de toekomst ziet. Deze behoeften zet je vervolgens om in heldere ICT-doelstellingen. Techniek is geen doel, maar een middel.
2. Duidelijke communicatie
Om een ICT-project te laten slagen is duidelijke communicatie voor, tijdens en na het project een voorwaarde. Denk hierbij aan transparante afspraken, bereikbaarheid, maar ook het spreken van de juiste taal. Geen vakjargon, maar in duidelijke taal naar de kern van de zaak.
3. Sterk projectmanagement
In veel ICT-projecten heb je te maken met meerdere leveranciers. Een goede ICT-dienstverlener zorgt ervoor dat de afstemming tussen de verschillende partijen vlekkeloos verloopt en dat jij niet onverwacht voor ingewikkelde ICT-vraagstukken komt te staan. Dankzij sterk projectmanagement kun jij je ongestoord focussen op jouw business.
4. Verbinden van mensen en systemen
Om medewerkers altijd en overal hun werk te kunnen laten doen en klanten optimaal te bedienen, worden steeds meer systemen gekoppeld. Voor veel ICT-projecten geldt dan ook dat je te maken hebt met verschillende systemen en mensen (intern en extern). Om het project te laten slagen, is het belangrijk dat een ICT-dienstverlener in staat is te verbinden. Betrek waar nodig medewerkers en klanten in het traject en leg uit wat er gaat veranderen en wat het doel is. Zo creëer je betrokkenheid en verhoog je de kans op succes!
5. Denk vanuit de klant
Eén van de belangrijkste doelen van digitalisering is het verhogen van de klanttevredenheid. ICT is dan ook een belangrijk onderdeel van klantgericht ondernemen. Zorg dat nooit de techniek centraal staat, maar juist de klant. Bespreek met je ICT-dienstverlener wie jouw klant is en wat deze verwacht: nu en in de toekomst. Dit zorgt ervoor dat een ICT-project ook echt waarde toevoegt aan de business.
Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen bij het realiseren van succesvolle ICT-projecten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Meer weten over een klantgerichte strategie? Download onze whitepaper over klantgericht ondernemen!
Nieuwsbrief
Meld je aan voor de CCIT Nieuwsbrief
Een maandelijkse update met frisse tips, wonderlijke content en relevante trends!
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.