3 tips om optimaal verbonden te zijn met je klant!
Als klantgerichte ondernemer wil je altijd optimaal verbonden zijn met je klant. Klinkt logisch, toch? Maar hoe leg je een duurzame verbinding? Hoe zorg je voor de juiste balans? En welke tools heb je nodig om je klant optimaal van dienst te zijn? In deze blog geven we drie tips om optimaal verbonden te zijn met je klant!
Communicatie is key
Het lijkt nogal voor de hand te liggen: communicatie als belangrijke factor om verbonden te zijn met je klant. Toch mag je niet onderschatten hoe belangrijk goede communicatie is. Het zorgt er namelijk voor dat je jouw klant begrijpt. Klanten hebben vaak wel een beeld van wat ze nodig hebben, maar weten niet precies hoe ze dat moeten invullen of vormgeven. Samen kom je tot de kern van de vraag en vanuit jouw expertise kun je dan de optimale oplossing leveren. Goede, open communicatie zorgt er óók voor dat alles duidelijk is, voor beide partijen. Het managen van verwachtingen is daar een belangrijk onderdeel van. Door goed en helder te communiceren over de mogelijkheden behorend bij een bepaald budget, kunnen er geen misverstanden ontstaan.
Visie als leidraad
Om klantgericht te ondernemen is visie cruciaal. Wat is jouw identiteit? Hoe wil je bekend staan? Wat bied jij je klanten en waarom zouden ze niet naar je concurrent moeten gaan? Een heldere visie helpt bij het formuleren van de antwoorden op al die vragen. Vanuit die sterke visie kun je jouw klanten het best bedienen. Als je die intern én extern goed kunt verwoorden, ben je optimaal in verbinding met je klant. Het gaat er namelijk niet om dat je in verbinding bent met iedereen. Nee, de juiste positionering – ontwikkeld vanuit jouw visie- zorgt ervoor dat je juist jouw doelgroep bedient, dat je hen de perfecte oplossing biedt. Daarom is visie leidraad voor de optimale verbinding met je klant.
Tools voor connectie
E-mail, telefonie, social media, ticket systemen. Er zijn genoeg tools en instrumenten op de markt om met je klant in verbinding te zijn. Gevaar is om ze voor de zekerheid allemaal maar te gebruiken, zodat je zeker weet ‘dat je niets mist’. Maar heb je het overzicht om alles te volgen? Weet je zeker dat alle kanalen worden bijgehouden? Soms is het beter om een selectie te maken die past bij jouw organisatie en je doelgroep. En er is ook software die al het verkeer op een slimme manier met elkaar verbindt, zoals GENESYS, bijvoorbeeld. Wat in ieder geval belangrijk is? Dat je verschillende communicatietools, ICT-middelen én software zo met elkaar verbonden zijn, dat jij optimaal verbonden bent met jouw klant.
Meer weten over de optimale verbinding met jouw klant? Neem contact met ons op! Of download onze whitepaper klantgericht ondernemen!
Nieuwsbrief
Meld je aan voor de CCIT Nieuwsbrief
Een maandelijkse update met frisse tips, wonderlijke content en relevante trends!
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.